Do 30. listopadu 2011 měli šanci ovlivnit strukturu navrhovaných bankovních poplatků návštěvníci webu tím, že nominovali poplatek, který považovali za absurdní. Z těchto nominací potom provozovatelé serveru sestavili tabulku 15 poplatků, které byly nominovány nejčastěji. Počínaje 1. prosincem 2011 začalo dvoukolové hlasování. V prvním kole, které skončilo 31. ledna, vybrali návštěvníci webu pět nejabsurdnějších poplatků, které získaly největší počet hlasů.
Poplatek za předčasně splacený úvěr pokračoval ve "spanilé" jízdě z prvního kola hlasování a i ve finálovém kole suverénně zvítězil s téměř 40 procenty hlasů.
"Klienty bank evidentně irituje, že se stále mluví o hrozbě nesplácení úvěrů, ale když chce úvěr klient splatit dřív, dostane pořádně za uši. Mimochodem, zákon o spotřebitelském úvěru už zabraňuje neadekvátním pokutám za předčasné splacení půjčky (max. 1% z dlužné částky). Věc má však podle mě ještě jeden přesah – lidé ač třeba neekonomicky vzdělaní citlivě vnímají, že oni jsou schopni vrátit peníze dřív, ale vidí, že ti, co poučují (politici), řídí státy takovým způsobem, že se dluh nesplácí vůbec a ten se tak před nimi (námi) jen valí a oddaluje. V tomto kontextu je pak onen vítězný poplatek vskutku absurdní," poznamenal provozovatel bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.
Z výsledků podle něj navíc vyplývá nevídaná konzistence v názorech bankovních klientů, kromě loňského vítěze (poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu), který se letos už nemohl ucházet o hlasy návštěvníků webu, všechny ostatní loňské finálové poplatky se dostaly do finálové pětky i letos. Mimochodem letošní vítěz skončil loni čtvrtý.
"Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla do jisté míry vyvinout tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky, což se v posledních letech také děje," přiblížil smysl ankety Nacher.
V prvním kole hlasovalo celkem 23 978 lidí. Z ČR přišlo 23 323 hlasů a ze Slovenska jen 655. Finálová pětka tentokrát v obou zemích nebyla shodná. Poplatek na pátém místě byl v obou zemích rozdílný. Zatímco v ČR skončil na tomto místě poplatek za vedení účtu zemřelého klienta, na Slovensku to byly dva poplatky – poplatek za vedení účtu k hypotečnímu úvěru a výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta skončil v SR až na 12. místě.
Ve finálovém kole se ankety zúčastnilo 25 801 respondentů (z ČR hlasovalo 25 141 lidí, ze Slovenska přišlo podobně jako v prvním kole 660 hlasů). Výsledky v obou zemích byly i přes velký rozdíl v počtu hlasů naprosto shodné.
Výsledky finálového hlasování
Pořadí |
Poplatek | Hlasů |
1. | Poplatek za předčasně splacený úvěr | 10 283 (39,86%) |
2. | Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat | 6 471 (25,08%) |
3. | Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou |
4 142 (16,05%) |
4. | Poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě | 2 828 (10,96%) |
5. | Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta | 2 077 (8,05%) |
CELKEM HLASŮ | 25 801 |
Nejabsurdnější bankovní poplatky za roky 2005 až 2010*
Rok | Poplatek |
2005 |
poplatek za příchozí platbu |
2006 | poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky |
2007 | poplatek za vedení běžného účtu |
2008 | poplatek za nadměrný vklad |
2009 | poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet |
2010 | poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu |
* tyto poplatky už nejsou v dalších ročnících nominovány, aby "dostaly šanci" také další nepochopitelné a absurdní poplatky.
Zdroj: bankovnipoplatky.com