Umístění: Jižní Morava Ekonomika Jih Moravy sází na gaming a film

Jih Moravy sází na gaming a film

Brno, 16. prosince 2025 – Vytvořit silné zázemí pro audiovizi a gaming na jihu Moravy – a to včetně potřebné infrastruktury –, a posílit podnikání v těchto dvou oblastech tak, aby se stalo stabilní součást ekonomiky v regionu. To si kraj slibuje od Strategie rozvoje audiovizuálního průmyslu a gamingu v Jihomoravském kraji do roku 2030.

gaming ideogram

 

Strategie vznikla na základě mapování kulturních a kreativních odvětví financovaného z Národního plánu obnovy prostřednictvím Ministerstva kultury, a to ve spolupráci Jihomoravského kraje a Jihomoravského inovačního centra (JIC), konkrétně kreativního hubu KUMST.

Jak vyplývá z předcházející analýzy, na jižní Moravě se nachází celkem 17 920 subjektů, které spadají do této oblasti. Většina z nich je přitom koncentrována do Brna – sídlí zde 79 % všech subjektů v oblasti herního vývoje a 64 % subjektů filmového a video průmyslu. Gaming a audiovizuální sektor tedy mají v Jihomoravském kraji poměrně silnou pozici.

„Audiovizuální průmysl a herní sektor patří k nejrychleji rostoucím oblastem a mají významný dopad na zaměstnanost, inovace a mezinárodní konkurenceschopnost regionu. Právě v Jihomoravském kraji se koncentruje řada klíčových subjektů a institucí, které vytvářejí základnu pro další rozvoj. Zároveň ale naráží na bariéry v oblasti infrastruktury, vzdělávání, financování i mezioborové spolupráce. Schválená strategie pomůže tyto překážky odbourávat,“ konstatuje náměstek hejtmana pro oblast kultury a památkové péče František Lukl. Jak dodává, strategie je živým dokumentem s cílem integrovat audiovizi a gaming do dlouhodobého rozvoje kraje. Projekt také zatím počítá s Jihomoravským filmovým nadačním fondem, jehož existenci zpochybnilo ministerstvo financí, a bude reagovat podle aktuální situace.

Miliony z více zdrojů
Financování aktivit plynoucích ze Strategie bude ze zdrojů kraje, města Brna, Ministerstva kultury, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Státního fondu životního prostředí, ale také soukromých zdrojů a fondů Evropské unie. Finanční rámec Strategie do roku 2030 je vyčíslený na cca 52,4 milionu korun. Jedním z prvních konkrétních kroků bude rozšíření herního inkubátoru v Brně.

„Z uvedené částky je celých 19 milionů zahrnutých už v rozpočtu kraje na rok 2026. Jsou učeny na rekonstrukci budovy na ulici Údolní 35a v Brně, která vyjde na 25 milionů korun. Tady najde zázemí vzdělávací a komunitní centrum Gamebaze, které od roku 2023 podporuje nejen začínající herní vývojáře a studia. V současnosti ale funguje v omezených prostorách kreativního hubu KUMST,“ říká náměstek hejtmana Lukl. Velký zájem je zejména o prostory, kde může fyzicky docházet k propojování gamingu a audiovize. Díky přesunu Gamebaze do budovy na Údolní 35a se tak nabídka prostor rozšířit o větší coworkingové zázemí, přednáškový sál a především kancelářské prostory pro herní a filmová studia.

Zásadní pracoviště vzdělávání v kraji je pro oblast gamingu také ateliér Game art na Střední škole umění a designu a vyšší odborné škole Brno. Pro komfortní výuku a studium technologicky náročných kreativních oborů je potřeba adekvátních prostor a vybavení. Do budoucna se tak zvažuje rekonstrukce podkrovních prostor a jejich přetvoření na počítačové učebny a úprava existujících učeben v budově na Francouzské.

Zdroj: JMK, foto: ideogram.ai


Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci