"Existuje mnoho indikátorů, jak poznat, že klient může mít v budoucnu problém se splácením svých závazků. Například u klienta, který pravidelně využívá kreditní rámec kontokorentu či kreditní karty jen zčásti, a najednou začne čerpat maximální limit, doporučujeme zvýšenou opatrnost. Je totiž pravděpodobné, že se tento člověk ocitl ve finanční tísni či například přišel o zaměstnání a snaží se to řešit půjčkou, kterou však možná nebude schopen splácet," poznamenala Zuzana Pečená, výkonná ředitelka společnosti CBCB – Czech Banking Credit Bureau, která v Česku provozuje Bankovní registr klientských informací.
Dalším varováním pak může být, že má klient uzavřeno pět a více úvěrových smluv. Analýza Bankovního a Nebankovního registru totiž ukázala, že u klienta finančních institucí, který je už vázán pěti a více úvěrovými smlouvami, je pravděpodobnost, že bude mít v budoucnu problém se splácením svých závazků, až třikrát vyšší než u klienta, který má smlouvy dvě. U klienta, který čerpá maximální finanční limit kreditní karty či kontokorentu, je tato pravděpodobnost až osmkrát vyšší než u klienta, který čerpá limit maximálně z poloviny.
Objem poskytnutých úvěrů stále roste. V září bylo upsáno 23 miliard korun nových bankovních úvěrů, což je nejvíce od začátku letošního roku.
Analýza vychází z dat Bankovního a Nebankovního úvěrového registru, které sdružují celkem 47 bank a dalších finančních institucí, disponují informacemi o více než pěti milionech klientů a za osm let své existence nashromáždily přes 16,5 milionu záznamů.