Pokud chce Česko vytěžit ze své pozice ve středu Evropy pro konkurenceschopnost co nejvíc, musí podle odborníků propojit svoji infrastrukturu se zahraniční, zlepšit podmínky pro logistiku a disponovat kvalitním právním prostředím.
Ke zvýšení počtu zahraničních firem, které budou Českou republiku využívat jako centrálu pro své evropské aktivity, může pomoci například zavedení možnosti fiskálního zastoupení do tuzemského práva, odhaduje NERV.
Efektivní systém dopravní infrastruktury vstřícný k rozvoji obchodu a podnikání předpokládá výstavbu klíčových silničních a železničních koridorů, na kterou by podle propočtů uvedených poradním týmem vlády mělo jít zhruba 20 miliard korun ročně.
"Nutnou podmínkou pro plné využití polohové renty ČR je však, vedle kvalitní fyzické infrastruktury, infrastruktura institucionální," konstatuje NERV. Česko by tak mělo zapracovat na efektivní síti celnic přizpůsobených podnikovým potřebám, zefektivnit systém cizinecké policie a zjednodušit zaměstnávání cizinců. "Pokud chce ČR využívat naplno svých možností, je potřeba, aby nastavení institucí tyto možnosti neblokovalo, ale naopak rozvíjelo," dodávají odborníci.
Ke zvýšení konkurenceschopnosti Česka a úloze zahraničních společností poradní tým kabinetu Petra Nečase (ODS) uvádí: "Jde o to, aby byly podmínkami, lidskými zdroji motivovány reinvestovat ve větší míře své zisky v Česku a obsluhovat odsud klienty v zahraničí." NERV dodává, že totéž by v nemenší míře mělo platit pro tuzemské konkurenceschopné exportéry.
Navrhovaná cesta podle odborníků umožní České republice udržet si exportní výkonnost i při poklesu intenzity přílivu přímých zahraničních investic a poklesu budování nových výrobních kapacit zahraničních firem na území ČR.
V Česku už proběhla specializace na automobilový průmysl, NERV ale konstatuje, že to nemělo vliv na strukturu inovačních procesů vědy a vývoje. Oproti Německu nebo státům severní Evropy v ČR chybí propojení průmyslu s vědeckými nebo designovými centry.
"Výzkumné práce navazující na výrobní procesy probíhají v zahraničních mateřských podnicích a většinou se jen málo přesunuly do ČR, i když v automobilovém průmyslu dochází k hlubokým inovačním změnám," uvádějí odborníci s tím, že nejde o příznivý signál pro dlouhodobou konkurenceschopnost země.
Jako pozitivní příklad zmiňuje poradní tým vlády naopak firmy AVG a Avast, které v Česku vyvíjejí antivirový software a distribuují ho odtud do světa, a to bez jakékoli pomoci státu. "Tyto společnosti musí průběžně vyvíjet své produkty, každý den hlídat trh. Přesto či právě pro to, že jsou pod neustálým tlakem, si týmy těchto vysoce kvalifikovaných lidí z Česka a zčásti i ze zahraničí, dokázaly tímto přístupem k široké skupině snad až čtvrt miliardy zákazníků vytvořit a udržet mimořádnou konkurenční výhodu," uzavírá NERV.