"Tvrzení, podle kterého trh s lihovinami klesá, zatímco trh s vínem roste, není pravdivé a jeho použití jako argumentace podporující snahy zavést spotřební daň na tichá vína je krajně nekorektní," uvedl předseda Svazu vinařů ČR Tibor Nyitray.
Z průzkumu společnosti Nielsen zabývající se průzkumy trhu a spotřebitelského chování, který si Svaz vinařů ČR nechal zpracovat, vyplývá, že trh s tichým vínem klesá stejně jako trh s pivem a lihovinami. Meziročně klesl množstevně o 12,6 procenta a v tržbách o 6,5 procenta.
Podle on-trade auditu společnosti DataServis poklesla spotřeba tichých vín v českém gastronomickém sektoru mezi roky 2011 a 2010 o 1,4 procenta a mezi roky 2010 a 2009 až o 8,5 procenta. Spotřeba tichých vín v české gastronomii poklesla při porovnání prvního pololetí roku 2012 a prvního pololetí roku 2011 o čtyři procenta.
Tento pokles byl podle Svazu vinařů ČR způsoben jednak změnou spotřebitelského chování a orientací spotřebitelů na jiné druhy nápojů (širší sortiment), ale hlavně za ním stojí nejistá ekonomická situace zákazníků a všeobecný pokles spotřeby.
"Tyto efekty dopadají jak na tichá vína, tak na destiláty a pivo," doplnil Nyitray s tím, že zavedení spotřební daně na tichá vína by mělo za následek zanedbatelný výběr daně, ale způsobilo by dramatický propad spotřeby moravských a českých tichých vín.