Tradice svatomartinských vín podle společnosti Tesco každým rokem posiluje. Češi obecně pijí víno stále častěji a dávají přednost hroznům z domácích vinic. Podobně tomu je i u podzimních mladých vín.
Meziroční nárůsty v prodejích svatomartinského vína se v posledních letech pohybují kolem 10 procent, letos by ovšem podle Evy Svobodové mohl nárůst v porovnání s loňským rokem činit až 20 procent.
Svatomartinské víno přichází do prodeje 11. listopadu v 11 hodin. Podle průzkumů lze očekávat, že letos zájem o česká a moravská mladá vína překoná loňská čísla.
Společnost Tesco v letošním roce nabídne 10 druhů svatomartinského vína. „Češi kupují svatomartinská vína všech odrůd, rozdíly v jejich prodejích jsou minimální. Pokud bych ale měla uvést favorita, tak je to Modrý Portugal, který patří obecně k nejoblíbenějším na našem trhu,“ dodává Svobodová.
Známku Svatomartinské víno uděluje Vinařský fond ČR exkluzivně českým a moravským vinařům poté, co odborníci, sommeliéři a degustátoři posoudí špičkovou kvalitu vín. Loni nabídlo 100 vinařů 238 vín, letos se jich o známku přihlásilo o čtvrtinu více. Tento rok Vinařský fond posuzoval žádosti od 125 vinařů se 435 víny. Právo na používání značky Svatomartinské víno Vinařský fond nakonec udělil 365 vínům. Mezi bílými víny je letos nejvíce zastoupena odrůda Müller Thurgau (96 vín), růžovým vínům dominuje Svatovavřinecké (80 vín) a mezi červenými najdeme nejvíce vín z odrůdy Modrý Portugal (62 vín). V pátek 11. listopadu mohou zákazníci v prodeji očekávat celkově kolem dvou milionů lahví svatomartinského.