Umístění: Jižní Morava Ekonomika ČSÚ: Maloobchodní tržby v ČR klesly během září o 3,3 procenta

ČSÚ: Maloobchodní tržby v ČR klesly během září o 3,3 procenta

Praha, 5. listopadu 2012 (MEDIAFAX) - V průběhu září se proti stejnému období minulého roku snížily neočištěné tržby tuzemských maloobchodníků o 3,3 procenta. Za tímto vývojem však částečně stojí i nižší počet pracovních dnů, který mělo letošní září proti loňskému, informoval v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ).

platebni_karta-terminal250

 

"Na druhou stranu se po očištění o sezonní vlivy tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v září reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,2 procenta," doplňuje ředitelka Odboru statistiky služeb Marie Boušková s tím, že neočištěné výsledky souvisely mimo jiné s nižším počtem pracovních dní, protože na letošní září připadlo o dva pracovní dny méně než na loňské.

To se promítlo do snížení prodeje sortimentů citlivě reagujících na meziročně rozdílný počet pracovních dní, tedy motorových vozidel a oprav, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Naopak na prodej potravin neměl podle informací ČSÚ různý počet pracovních dní žádný podstatný vliv.

Ze sledovaného zboží měl největší vliv na celkový pokles prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 10,1 procenta, resp. o 5,6 procenta). Vývoj v této sortimentní skupině určují především tržby podniků se 100 a více zaměstnanci, které tvoří zhruba 80 procent celkových tržeb podniků s potravinami, a které vykázaly pokles o 4,4 procenta.

Tržby klesly rovněž ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost, s počítačovým a komunikačním zařízením a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím.

Zájem spotřebitelů podporovaný akčními slevami se soustředil naopak na nákup oděvů a obuvi (růst o 11,6 procenta), i když vysoký růst byl částečně ovlivněn nízkou výchozí základnou. Přetrvával zájem o nákupy přes internet či prostřednictvím zásilkové služby a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci.

Domácí poptávka podle hlavního ekonoma společnosti Patria Finance Davida Marka stále strádá a vysvětlení je nasnadě. "Nejvýrazněji ji ovlivňuje opětovné zvyšování nezaměstnanosti a reálný pokles mezd. Průměrná mzda totiž reálně klesla v meziročním srovnání o 0,3 procenta v prvním čtvrtletí a 1,1 procenta ve druhém," vysvětlil Marek a dodal: "Pokles domácí poptávky proto není žádná záhada, domácnosti mají zkrátka k utrácení méně peněz. K tomu se přidává zvýšená opatrnost, jak naznačuje zvýšení míry úspor."

Za celé třetí čtvrtletí 2012 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu snížily reálně meziročně o 1,3 procenta.

Jan Soukup

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci