Podle jihomoravského hejtmana se ministr financí Miroslav Kalousek rozhodl pomstít "oranžovým" krajům za prohraný ústavní spor o stavební spoření. Kvůli němu totiž klesnou příjmy státního rozpočtu zhruba o šest miliard korun a ministr financí se rozhodl rozpočtový propad částečně pokrýt z peněz původně určených na dotace pro ztrátovou regionální železniční dopravu.
Vláda podle Haška v těchto týdnech již zcela otevřeně a bez skrupulí vyhlásila krajům válku. "Nečasův kabinet bez jakéhokoliv upozornění krajům nebo hejtmanům na svém středečním jednání na návrh ministra Kalouska zablokoval finanční prostředky na krytí veřejné železniční dopravy, které činí asi 2,6 miliard korun ročně," prohlásil Hašek.
Podle místopředsedy ČSSD hodlá ministr Kalousek "potrestat kraje a jejich obyvatele za svoji vlastní neschopnost předložit zákon o stavebního spoření v takové formě, aby nebyl zrušen ústavním soudem". Šestimiliardový výpadek státního rozpočtu, který způsobí rozhodnutí ústavního soudu o zrušení zákona o vyšším zdanění státní podpory stavebního spoření, podle Haška odskáčou lidé, tím, že kabinet pokrátí o zmíněných šest miliard korun veřejné výdaje.
Kalousek podle Haška bez písemného materiálu a bez možnosti řádného připomínkového řízení či možnosti krajů se k takovému návrhu vyjádřit, již za souhlasu premiéra Petra Nečase (ODS) peníze na financování regionální železniční dopravy nechal zablokovat. "To, že je to pravda, mi na můj dotaz formou krátké textové zprávy potvrdil i premiér Nečas. Bohužel, takto dnes vypadá komunikace mezi vládou a kraji," postěžoval si Hašek. Zároveň upozornil premiéra, že na financování veřejné železniční dopravy je podepsána smlouva mezi kraji a vládou na 10 let. "Tato smlouva je jednostranně nevypověditelná," dodal šéf asociace krajů.
Smlouvu mezi regiony a centrální vládou o financování regionálních železnic podepsali loni tehdejší premiér vlády Jan Fischer, ministr dopravy Gustav Slamečka a ministr financí Eduard Janota se zástupci všech 14 krajů. Je konstruována tak, že se může měnit pouze za souhlasu všech stran.
"Žádná jednání o změně této smlouvy nebyla avizována a neproběhla. Pokud tedy vláda hodlá porušit závazky a ustanovení z této smlouvy, musím, bohužel, výslovně upozornit předsedu vlády, že kraje budou trvat na jejím dodržení a budou vymáhat plnění závazků státu z této smlouvy soudní cestou," uvedl Hašek.
Kraje podle Haška totiž nemají jinou možnost, jak hájit zájmy občanů a svých regionů, aby "nebyla ohrožena základní dopravní obslužnost a zajištění mobility pracovní síly, dopravy do škol, zdravotnických zařízení a do úřadů".
Hašek zároveň označil pozastavení toku peněz do regionálních železnic za "brutální zásah pana Kalouska, který není ničím jiným než vendetou za jeho zpackaný neústavní návrh zákona".