"Zpřístupnění železničních tratí konkurenci v Jihomoravském kraji musí proběhnout co nejrychleji a v plném rozsahu," prohlásil Crha. Dodal, že jihomoravská ODS otevření soutěže na železnici jednoznačně podporuje. Připomínky k plánovanému tendru ovšem podle něj dlouhodobě naráží na odpor sociálních demokratů.
"Návrh současného vedení kraje na zpřístupnění osmnácti procent tratí vnímám jako výsměch a pouhou deklaratorní snahu zalíbit se. Otevření železnic musí proběhnout v plné míře a v co nejkratší době. Obava z problémů s výběrovým řízením je pouhou zástěrkou pro neochotu ČSSD vytvořit plně konkurenční prostředí," prohlásil kandidát ODS na hejtmana Crha.
Smlouva s Českými drahami přitom dovoluje vstup konkurence až na pětapadesát procent tratí v kraji. "Nevidím jediný důvod, proč by nemohlo být využito maxima, které smlouva s Českými drahami umožňuje. Obzvláště v případě, kdy zbývajících pětačtyřicet procent tratí může být podle smlouvy zpřístupněno až po roce 2019," doplnil Crha, který před vstupem do aktivní politiky pracoval jako dlouholetý ředitel krajského úřadu.
Podle ODS prospěje konkurenční boj především cestujícím. Vyšší nároky na kvalitu poskytovaných služeb přinutí dopravce tyto požadavky akceptovat. "Z příkladů na dálkových tratích vidíme, že to není nejmenší problém, a veřejnost tento krok vítá. Jako kandidát na hejtmana budu vstup konkurence na železnici podporovat všemi prostředky," prohlásil Crha.
První náměstek hejtmana Stanislav Juránek (KDU-ČSL) kritiku ODS odmítl. Uvedl, že občanští demokraté mohli o urychlení vstupu soukromých dopravců na regionální trati usilovat už v době, kdy byli společně s ČSSD ve vládnoucí krajské koalici. "Kritika pana Crhy je nemístná. Musí do problematiky navíc vidět, vždyť pracoval skoro deset let jako ředitel krajského úřadu," prohlásil Juránek, pro jehož lidovce bylo po výměně ODS v čele kraje otevření tratí konkurenci jednou z hlavních koaličních priorit.
Spory o termín vpuštění konkurence na regionální trati vypukly po oznámení hejtmana Michala Haška (ČSSD), který deklaroval rozhodnutí krajské rady o vypsání výběrového řízení na provozovatele železniční dopravy na jihomoravských regionálních tratích.
Rozhodnutí politického vedení jihomoravského kraje znamená, že na jihomoravské železnice vyjet první regionální vlaky soukromých dopravců nejpozději v roce 2016. Krajští radní totiž zahájili přípravy na vypsání tendru na výběr drážního dopravce na důležité trati mezi Brnem a Veselím nad Moravou na Hodonínsku.
"Zahajujeme nabídkové řízení takového rozsahu jako první kraj v České republice," řekl Hašek (ČSSD). Tendr podle něj vybere dopravce pro období od roku 2016 do roku 2031. "V rámci nabídkového řízení budeme po dopravci požadovat pořízení nových vozidel," dodal hejtman.
Trať mezi Brnem a Veselí nad Moravou je jedna z páteřních železničních linek v Jihomoravském kraji. Motorovými vlaky po ní jezdí přibližně 18 procent všech cestujících v železniční dopravě v regionu.
Zadávací dokumentace k vypsanému tendru bude podle Haška zároveň sloužit jako základ pro další nabídková řízení, která bude moci kraj vypsat po jeho zdárném ukončení. "Dopady na rozpočet kraje lze očekávat ve výši přibližně 35 milionů korun ročně," dodal hejtman.
Krajští radní zároveň přiznali, že při vypisování tendru jsou opatrní. Důležitým faktorem pro rozhodování o rozsahu prvního tendru na drážního dopravce na jižní Moravě byla podle Haška skutečnost, že v současné době není zcela vyjasněno spolufinancování regionální železniční dopravy ze strany státu. To pro Jihomoravský kraj představuje zhruba 270 milionů korun za rok. "V případě, že by stát nedostál závazkům plynoucím mu z memoranda o financování regionální železniční dopravy, které uzavřel s kraji, znamenalo by to zásadní dopad do financování a tím i provoz regionální železniční dopravy," připomněl Hašek.
Krajští radní podle hejtmana zvažovali vypsání nabídkových řízení i na další tratě, zejména na drážního dopravce v rozsahu linek S2 Brno - Letovice na Blanensku a S3 Břeclav - Brno - Tišnov - Níhov. Ty zabezpečují v současnosti přepravu 48 procent cestujících po železnici v kraji. "Vzhledem k tomu, že jsou v současnosti nedostatečné zkušenosti s řízením podle zákona o veřejných službách, mohl by nějaký případný procesní problém vést až ke kolapsu celého integrovaného dopravního systému, který je na jihu Moravy postaven právě na železnici," obává se Hašek.
Krajská rada se proto rozhodla zařadit další regionální železniční linky na jižní Moravě do případných tendrů až po získání zkušeností s tímto druhem výběrových řízení. Situaci u dalších linek navíc podle dopravních odborníků komplikuje fakt, že je České dráhy provozují na smíšené elektrické a motorové trakci, takže je pro zájemce obtížné zajistit vzájemnou záměnu vozidel nebo minimalizovat počet záložních lokomotiv.