1. Pokles příjmů ze sdílených daní
I když ministerstvo financí předpovídalo na rok 2011 pro náš kraj růst daňových příjmů o 200 mil. Kč, ve skutečnosti to bude pouze cca 30 mil. Kč. Návrh státního rozpočtu na rok 2012 opět předpovídá hospodářský růst a růst daňových příjmů. Po špatných zkušenostech s vládními odhady z minulých let nelze na ministerstvem slibovaný růst spoléhat.
2. Vyšší výdaje na financování projektů EU
V souvislosti s projekty EU realizovanými krajem a jím zřízenými příspěvkovými organizacemi rostou oproti roku 2011 výdaje na povinné spolufinancování projektů, financování neuznatelných nákladů i předfinancování. Jedná se o logický vývoj, neboť programovací období 2007 – 2013 se chýlí ke konci a kraj realizuje velké množství projektů, k jejichž financování se zavázal. Navíc v minulém roce vláda zrušila svůj slib kofinancovat 7,5% na evropské projekty, což opětovně zvyšuje nároky na náš rozpočet.
3. Vyšší výdaje v oblasti dopravy
Návrh rozpočtu v oblasti dopravy významným způsobem ovlivňuje deklarace vlády, že se nehodlá řídit Memorandem o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou uzavřeným mezi Českou republikou, kraji a Asociací krajů České republiky.
4. Dokrytí přímých výdajů na vzdělávání
Návrh rozpočtu v oblasti školství ovlivňuje skutečnost, že ve školním roce 2011/2012 dojde vzhledem k demografickému vývoji k dalšímu významnému snížení počtu žáků středních škol. Finanční prostředky poskytované ze státního rozpočtu na tzv. přímé náklady na vzdělávání již nebudou v roce 2012 na pokrytí platů pedagogických a nepedagogických zaměstnanců při nezmenšeném počtu škol postačovat. I přes probíhající optimalizaci sítě škol, bude nutné z rozpočtu Jihomoravského kraje dokrýt výpadek dotací na přímé náklady na vzdělávání ze státního rozpočtu.
5. Nízká úroveň dotací z Ministerstva práce a sociálních věcí
Návrh rozpočtu v oblasti sociálních věcí ovlivňuje výše výdajů, které budou v návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2012 určeny na dotace, které poskytuje MPSV poskytovatelům sociálních služeb. Doposud se předpokládá, že výše poskytnuté finanční podpory pro dotace MPSV bude činit stejně jako v roce 2011 6,1 mld. Kč. Pro Jihomoravský kraj je situace složitější v tom, že se budou hlásit o dotaci i některé organizace, které doposud byly zapojeny v individuálních projektech. Již v roce 2011 je kraj nucen ze svých zdrojů dofinancovat ztrátové hospodaření zřízených příspěvkových organizací, ke kterému došlo vlivem nedostatečného financování ze strany MPSV.
Ke shora uvedeným vlivům je třeba ještě počítat s negativním vlivem jednotné sazby DPH, která nám zdraží většinu vstupů do našich zařízení. Jednotná sazba DPH má být navíc kompenzována občanům zvýšením odčitatelné položky na dítě z daně z příjmu, čímž opětovně dojde ke snížení daňových příjmů krajů a obcí.
Díky dobře nastavenému hospodaření kraje a díky úsporným opatřením, která byla zavedena v uplynulých letech, doufáme, že se nám podaří se všemi uvedenými negativními vlivy vypořádat tak, že kraj zajistí financování všech důležitých priorit zejména z oblasti dopravy, školství, zdravotnictví a sociálních věcí. Je snahou současného vedení kraje, aby nedocházelo k navyšování zadluženosti kraje. Jihomoravský kraj se může pochlubit tím, že v rámci ČR je podle ukazatele dluhové služby třetím nejméně zadluženým krajem v ČR (stav k 30.6.2011) a to je bezesporu vizitka dobrého hospodáře.
Zdeněk Dufek - předseda Finančního výboru ZJMK, Michal Hašek - hejtman JMK, foto: JMK
(vyšlo v Listech jižní Moravy 10/2011)