Zásadní změny v přijímacím řízení na střední školy přináší novela školského zákona, přijatá letos v létě. Uchazeči o středoškolské studium mohou už v prvním kole přijímacího řízení podat přihlášky až na tři obory vzdělání (podle dosud platné úpravy to bylo možné pouze na jeden obor vzdělání). Pro další kola přijímacího řízení není počet přihlášek omezen. Další důležitou změnou je, že přihlášky se podávají přímo řediteli školy, do které se žák hlásí. Do 30. listopadu 2008 museli přihlášky podat uchazeči o obory vzdělání s talentovou zkouškou. Pro všechny ostatní platí termín podání do 15. března 2009.
Výběr školy uchazečům určitě usnadní také povinnost ředitelů středních škol ještě před datem podávání přihlášek (do 30. října pro obory vzdělání s talentovou zkouškou a do 31. ledna pro ostatní obory vzdělání) zveřejnit obory, pro které se vyhlašuje přijímací řízení, předpokládaný počet přijímaných uchazečů, kritéria přijímacího řízení a rozhodnutí, zda součástí přijímacího řízení bude či nebude přijímací zkouška, popřípadě v jakých termínech se bude konat. Výhodou pro uchazeče je zavedení dvou termínu přijímacích zkoušek, pokud jsou školou v přijímacím řízení organizovány.
Ředitel střední školy je povinen vyhodnotit splnění kritérií přijímacího řízení do tří pracovních dnů od doručení přihlášek popřípadě od realizace přijímací zkoušky, je-li součástí přijímacího řízení, a poté odeslat uchazeči rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí. Další novinkou je délka odvolací lhůty, která činí pouhé tři pracovní dny. Problémem možná bude doručování rozhodnutí. Novelizovaný školský zákon totiž v případě, že rozhodnutí bude doručováno poštou, zavádí tzv. fikci doručení, a to ve lhůtě pěti pracovních dnů. Jinak řečeno, pokud škola odešle rozhodnutí o přijetí či nepřijetí poštou, ze zákona se automaticky předpokládá, že nejpozději pátý den od uložení zásilky je doručeno a začíná běžet lhůta tří pracovních dnů pro případné odvolání. To vše ale za předpokladu, že bude obálka obsahovat správné poučení. Takovéto obálky však dosud k dispozici nejsou. S ohledem na vzniklé nejasnosti ohledně výkladu tohoto ustanovení zřejmě ředitelé škol upřednostní osobní doručování, kdy uchazeči budou vyzváni, aby si pro rozhodnutí přišli přímo na školu.
Zcela novým atributem přijímacího řízení je zavedení tzv. zápisových lístků. Zápisový lístek dostane uchazeč na své základní škole, je-li žákem základní školy, pokud není žákem základní školy, tak na krajském úřadě příslušném podle místa bydliště. Pokud obdrží rozhodnutí o tom, že byl přijat ke studiu na zvolenou střední školu, musí nejpozději do pěti pracovních dnů tento lístek doručit na příslušnou školu, protože tak potvrdí, že se chce opravdu na této škole vzdělávat. Je to nutné z toho důvodu, že někteří žáci budou už v prvním kole přijati na více středních škol. Pokud tedy žák zápisový lístek střední škole včas nedoručí, vzdává se zde práva na vzdělávání a jeho místo se uvolňuje pro další uchazeče. Nicméně i jednou doručený zápisový lístek může být uchazečem vyžádán zpět a doručen jím na školu jinou, kam byl také přijat. Zápisový lístek může uchazeč dostat pouze jeden, v případě jeho zničení či ztráty požádá o vystavení náhradního, který mu bude vystaven na základě čestného prohlášení o jeho ztrátě.
Jiří Crha
ředitel Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Další podrobnosti se může případný zájemce dovědět na těchto adresách:
http://www.msmt.cz/vzdelavani/prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore
http://www.jmskoly.cz/rodic/