Umístění: Jižní Morava Doprava Kraj nabídl k zpoplatění mýtem 280 kilometrů silnic druhých a třetích tříd

Kraj nabídl k zpoplatění mýtem 280 kilometrů silnic druhých a třetích tříd

Silnice-04Brno, 28. února 2011 (MEDIAFAX) - Jihomoravský kraj sestavil seznam šestnácti úseků silnic druhé třídy, na nichž budou během dvou až čtyř let nákladní auta platit mýto. Uvedl to náměstek hejtmana Václav Horák (KDU-ČSL) s tím, že zpoplatnění by se mohlo týkat až 280 kilometrů okresek.

Jihomoravský kraj sestavil seznam šestnácti úseků silnic druhé třídy, na nichž budou během dvou až čtyř let nákladní auta platit mýto. Uvedl to náměstek hejtmana Václav Horák (KDU-ČSL) s tím, že zpoplatnění by se mohlo týkat až 280 kilometrů okresek.

Jihomoravské hejtmantví reagovalo seznamem úseků na žádost ministerstva dopravy, které vyzvalo jednotlivé regionální samosprávy, aby vytipovaly komunikace druhých a třetích tříd, na nichž by bylo možné nákladní dopravu regulovat dopravním značením nebo zpoplatněním. Kraj navrhnul zpoplatnit silnice ve dvou vlnách.

"V první vlně by nákladní automobily platily mýto například na silnici II/425 mezi výjezdem z R 52 u Rajhradu a Břeclaví (I/55), dále na silnici II/602 mezi Brnem a Kývalkou, silnici II/430 mezi Brnem a Vyškovem a dalších silnicích, které zejména po zvýšení mýtného na rychlostních komunikacích slouží autodopravcům jako nezpoplatněné objízdné trasy," řekl Horák. Upřesnil, že pokud by vláda zavedla takzvané výkonové zpoplatnění některých úseků silnic druhé a třetí třídy, týkalo by se to v první fázi téměř 190 kilometrů krajských komunikací. "Téměř padesát kilometrů těchto silnic je přitom v těsné blízkosti nebo přímo v obcích," dodal Horák.

Jde zejména o takové komunikace, které tvoří spojnici mezi zpoplatněnými silnicemi, případně jsou s nimi paralelní, nabízejí služby ve formě benzinových čerpadel, odstavných parkovišť a podobně. Podle Horáka je vedení kraje přesvědčeno, že omezování dopravy pomocí zákazů není odůvodnitelné. "Regulace zpoplatněním vybraných úseků je možná, avšak z povinnosti platit mýto by měly být vyjmuty veřejné autobusy, protože placení mýtného by bylo v jejich případě jen zbytečným přeléváním veřejných prostředků," řekl náměstek.

Do druhé vlny zpoplatnění navrhl krajský úřad sedm silnic o souhrnné délce 91 kilometrů. Jde o část velkého okruhu v Brně a silnice mezi Bzencem a Strážnicí na Hodonínsku, Brnem a Slavkovem, Brnem a Českou, Pohořelicemi a Velkými Němčicemi na Břeclavsku, Valticemi na Břeclavsku a Lužicemi na Hodonínsku, a mezi Hodonínem a Hruškami na Břeclavsku.

Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD), zatím česká legislativa nezajišťuje žádný pravidelný zdroj příjmu pro obnovu, udržování a rozšiřování sítě veřejných silnic, které kraje převzaly od státu v roce 2000 s obrovským vnitřním zadlužením. "Zatímco stát má příjmy z mýta a z podílu na spotřební dani ve Státním fondu dopravní infrastruktury, jen malou část těchto prostředků poukazuje také krajům," upozornil Hašek. Dodal, že kraje chtějí, aby v budoucnu měly definován stabilní příjem – konkrétně výnos z mýta, které by bylo zavedeno i na silnicích nižších tříd.

"Budeme chtít především znát metodu zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny, způsob dělení příjmů mezi stát a kraje, náklady na provoz systému a jeho výnosy. Kraje nepůjdou do systému, který spotřebuje víc, než vynese. Zpoplatnění má smysl jen ve chvíli, kdy přinese krajům reálný výnos a kraje tento výnos budou moci investovat do krajských silnic," řekl hejtman. Dodal, že pokud by ministerstvo chystalo projekt, který by přinášel jen náklady a nikoli výnosy, kraje takový systém odmítnou. "Kraje musí mít z čeho platit opravy silnic, devastovaných těžkou nákladní dopravou," uvedl Hašek.

 

Jiří Nováček

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci