"Nelze věřit prohlášením, že se silně zhoršila kvalita zboží a služeb v maloobchodě. Je zapotřebí diferencovat a oddělovat zásadní prohřešky od běžných nahodilých pochybení a nevyvolávat zbytečnou paniku mezi spotřebiteli," prohlásil Juračka.
Podle něj by medializace v této oblasti měla být střízlivá, měla by se "věnovat zásadním problémům, a ty pak po právu pranýřovat nebo v případě nutnosti řešit i trestním oznámením".
"Obchodníci několikrát zdůraznili, že práci dozorových orgánů vítají a jejich cílem není vyhnout se kontrolám či zveřejňování prohřešků, ale zabránit vytváření paniky u spotřebitelů, která v České republice absolutně není na místě. Interní systémy kontroly u obchodníků jsou správně nastaveny. Bohužel zcela vyloučit možnost lidského pochybení v tomto oboru podnikání není možné. K těmto pochybením ale v tomto roce dochází daleko méně, než v minulosti," doplnil Juračka.
Údaje získané od jedné z velkých obchodních organizací podle něj dokládají, že před deseti lety měla o 25 procent více negativních nálezů než v současnosti a to při výrazně menším počtu prodejen.
"Pro ilustraci lze uvést také údaje další obchodní společnosti, kde se 'na pultech' napříč všemi formáty za tři měsíce prodá zhruba 38 milionů výrobků, přičemž negativní nálezy SZPI se týkaly většinou nebaleného zboží a tvořily 0,0011 promile ze všech prodejů za uvedené období. Jinak řečeno z jednoho milionu prodaných výrobků 'u pultu' jsou 1-2 prodeje se závadou (prošlé zboží či klamavě označené)," zdůraznil prezident SOCR ČR.
V jiné obchodní společnosti ze statistiky pak podle Juračky vyplývá, že při kontrolách v období prvních čtyř měsíců letošního roku, kde byly zjištěny na zboží nějaké nedostatky, šlo o pochybení, za které byli zodpovědní v 91 procentech dodavatelé a nikoliv obchodníci.