Umístění: Jižní Morava Politika Tripartita bude regionální železnice řešit na dalším jednání

Tripartita bude regionální železnice řešit na dalším jednání

Praha, 29. září 2011 (MEDIAFAX) - Setkání zástupců vlády, zaměstnavatelů a odborů ve čtvrtek skončilo bez výsledku. Kabinet nepodpořil přesun dalších osmi miliard do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), k vyjasnění otázky dotací pro regionální železniční dopravy zase scházel ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Zeleznice-vlak

 

"K dohodě se nedospělo. Financování zůstává tak, jak bylo dohodnuto ve státním rozpočtu," uvedl ve věci navýšení rozpočtu SFDI předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša. Přiznal, že původní plán odborů, aby dodatečné peníze na silnice přešly ze zachovaného dvojího zdanění dividend, je nereálný. "Pan ministr financí (Miroslav) Kalousek (TOP 09) nám vysvětlil, že tyto peníze jsou ve hře až v roce 2014," přiznal Pejša.

Tripartita se ale dohodla na tom, že v říjnu zasedne speciální komise ministra dopravy. Ta by měla definitivně vyřešit otázku financování regionální železniční dopravy. Sám ministr Dobeš k nelibosti odborů a zaměstnavatelů na čtvrtečním jednání chyběl, byl na dlouhodobě plánované zahraniční cestě a nechal se zastupovat 1. náměstkem Lukášem Hamplem.

Vláda na svém úterním jednání schválila pro SFDI rozpočet 41 miliard korun, původně měl být ještě o čtyři miliardy nižší. Ministr dopravy dlouhodobě upozorňuje na to, že malé investice do dopravní infrastruktury povedou k tomu, že Česko bude muset vracet zpět Evropské unii peníze, ke kterým nebude moci zajistit kofinancování.

Memorandum o finacování regionální železniční dopravy před dvěma lety uzavřela vláda Jana Fischera a kraje dál chtějí po státu každoročně dostávat částku 2,6 miliardy korun. Nečasův kabinet s tím ale nesouhlasí, podle něj nejde o právně závazný dokument.

Na lokálky mělo krajům v příštím roce chybět 600 milionů korun, stát jim chtěl dotaci snížit jen na dvě miliardy, a dalších 200 milionů plánovalo ministerstvo dopravy seškrtat v oblasti dálkové rychlíkové přepravy. Ministr Dobeš ale před dvěma týdny představil kompromis, na něm měl mít předběžnou dohodu s předsedou Asociace krajů ČR Michalem Haškem (ČSSD) a který týden na to schválila i vláda. Ve finále tak mělo chybět jen 50 milionů korun.

"Kompromisní dohoda měla být o tom, že 150 milionů korun dá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) – tyto prostředky měly být použity na objednávku státu na dálkovou dopravu. 300 milionů měl dát stát, to se stalo, 150 milionů kraje a dalších 150 milionů měly ušetřit České dráhy (ČD)," vyčíslil před jednáním Hampl, aby připojil: "Je pravda, že kraje se teď tváří spíš tak, že trvají na platnosti a závaznosti memoranda."

"Podle našich informací ČD nemají, kde peníze vzít, kraje také řeší jiné problémy a především trvají na tom, že memorandum je platné," prohlásil Pejša. Problém je podle něj daleko hlubší než 450 milionů, na které se měly poskládat ČD, SŽDC a kraje. "ČD objednaly vagony z regionálních operačních programů. Ve chvíli, kdyby se někde snižovala regionální doprava, tak by podmínky pro tyto programy možná přestaly být plněné a peníze by se musely vracet. Ze 450 milionů by najednou byly miliardy a z nich další problémy," upozornil.

Jan Kálal, ilustrační foto: Kryštof Turek

Související články:
Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci