"Sociálně znevýhodněné skupiny obyvatel se kvůli své situaci dostávají do spirály, z níž je často velmi obtížné uniknout, i když vůle nechybí. Z rodin, kde rodiče nemají vzdělání, se dětem špatně dostává na vysoké, a často i na střední školy," řekla Lenka Gulová z Kabinetu multikulturní výchovy Pedagogické fakulty MU.
Mezi klíčové aktivity univerzitního projektu patří zejména nultý ročník přípravy na vysokou školu a příprava na střední školu. Zahrnuje ale také program doučování v romských rodinách a rodinách imigrantů, kurzy českého jazyka a angličtiny, multikulturní a volnočasové aktivity a další. Na pedagogické fakultě je k dispozici také poradenské centrum.
"Tyto aktivity jsou přínosné i pro učitele a zejména studenty z pedagogické fakulty, kteří se s problematikou romské populace a imigrantů setkají v jiném než ve stereotypním světle. Poznají jejich rodiny, děti, dospívající i dospělé, kteří chtějí změnit svoji situaci, dosáhnout na vyšší vzdělání a zlepšit svoji životní i profesní perspektivu," doplnila Gulová. Pro studenty, co by budoucí sociální pracovníky a pedagogy, jsou v rámci projektu také připraveny kurzy romologie a romského jazyka.
Projekt má za sebou první půl rok činnosti a jeho programů se zúčastnilo už více než tři stovky sociálně znevýhodněných dětí i dospělých. Do aktivit se také zapojilo přes 200 studentů univerzity, z nichž se většina podílí na programu doučování, učí se romský jazyk, nebo vytváří multikulturní aktivity pro žáky na základních školách.
Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity připravili nabídku vzdělávacích programů díky pětimilionové evropské dotaci z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.