Čisté zisky maloobchodníků se meziročně zvýšily, a to z 3,1 procenta v roce 2010 na 3,8 procenta v roce 2011. I přes dobré výsledky mají nicméně maloobchodní řetězce obavy ze zhoršení globální ekonomiky ve druhé polovině tohoto roku.
„Globální ekonomika zpomaluje a růst na předních světových trzích včetně České republiky bude v roce 2012 zřejmě pomalejší než v roce 2011. Krize Eurozóny nadále snižuje důvěru investorů a spotřebitelů,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.
Zastoupení firem v první desítce největších maloobchodníků se ve srovnání s rokem 2010 téměř nezměnilo. Pozici jedničky na trhu si nadále drží americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem. Třetí místo mezi top řetězci patří britskému řetězci Tesco, které předstihlo německé Metro. To si v žebříčku meziročně mírně pohoršilo a kleslo na čtvrtou pozici.
V roce 2010 dosáhli největšího růstu maloobchodníci v Latinské Americe, Africe a na Středním východě. Sedm z deseti největších maloobchodníků v Latinské Americe vykázalo dvouciferný růst tržeb, což vedlo ke kumulovanému regionálnímu tempu růstu na úrovni 18 procent. Nejvyšší kumulovaný roční průměrný růst ze všech regionů v období 2005 až 2010 generovali maloobchodníci v Africe a na Středním východě.
„V následujících letech budou spotřebitelé očekávat, že budou moci využívat mobilní zařízení k získávání informací o zásobách v reálném čase, či aby si v obchodě objednali produkt a nechali si jej dodat přímo domů. I v roce 2012 budou muset maloobchodníci rozvíjet inovativní řešení pro více obchodních kanálů,“ dodal Tesař.
Studii s názvem Global Powers of Retailing zveřejnila společnost Deloitte ve spolupráci se Stores Media již po patnácté. Srovnává 250 předních světových maloobchodníků na základě veřejně dostupných údajů o společnostech za finanční rok 2010 (zahrnuje finanční roky až do června 2011). Součástí zprávy je výhled globální ekonomiky, trendy v maloobchodu pro nadcházející měsíce a analýza tržní kapitalizace v maloobchodním odvětví.